Ćwiczenia na wzrok - 10 ćwiczeń poprawiających wzrok

Trudno sprzeczać się z tym, że nasze oczy w obecnych czasach są wyjątkowo nadwyrężane. Jeśli nie siedzimy wielu godzin przy biurku przed ekranem laptopa, to co chwilę zerkamy na krócej lub dłużej, na mniejszy ekran smartfona lub tabletu. A jeszcze niektórzy znajdują czas na telewizję. Praca przy komputerze oraz stałe korzystanie z innych sprzętów elektronicznych nie jest korzystne dla naszego wzroku, nie jest zdrowe i naturalne. Patrząc monotonnie w ekran komputera, korzystamy jedynie z wąskiego pasma możliwości naszego wzroku. Wspomniana monotonia widzenia jest częstą przyczyną przeciążenia wzroku. Rozmywa się nam obraz, możemy widzieć podwójnie, odczuwamy suchość czy pieczenie oczu, a także łzawią nam oczy, odczuwamy większą wrażliwość na światło, zaczerwieniają się nam spojówki. Sporo tego. W internecie dość mocno zakorzeniły się teksty, w których podawane są gotowe listy ćwiczeń na wzrok. Chętnie podają je zarówno lajfstajlowe, jak i medyczne portale. Czy są skuteczne? Czy ich zalecanie ma uzasadnienie i potwierdzenie w nauce? Sprawdzamy.

Ćwiczenia na wzrok: metoda Batesa – czy istnieją badania potwierdzające jej działanie?

Pierwsze ćwiczenia wzroku pojawiły się niemal 100 lat temu. Niezależny okulista Wiliam Horatio Bates opracował program ćwiczeń oczu, który do dzisiaj znany jest jak metoda Batesa. Program zyskał dużą popularność, ale otaczała go równie duża aura kontrowersji. Głównie dlatego, że nie udowodniono, by ten program w jakikolwiek sposób zapewniał znaczącą czy trwałą poprawę widzenia. Co więcej, zarzucono wręcz Batesowi, że tzw. opalanie się, czyli wystawianie oczu na działanie promieni słonecznych oraz „palming”, zasłanianie zamkniętych oczu dłońmi  mogą wręcz być szkodliwe dla oczu. Analizując dzisiejsze, proponowane tak szeroko ćwiczenia trudno nie wysnuć wniosku, że w dużej mierze opierają się na metodach Batesa, które powstały w 1929 r. Zalecane programy ćwiczeniowe do dzisiaj wzbudzają wiele kontrowersji i przeważnie nie ma naukowych dowodów na to, by działały. Co ciekawe te powstające dzisiaj, „nowe” programy też czerpią ze spuścizny Batesa – tak, jak „See Clearly Method”, które zostały już usunięte z rynku. A jedna z metod programu polegała na osobistej afirmacji, czyli przekonywaniu samego siebie, że „widzę lepiej każdego dnia”. Innymi słowy poprzez zakłamanie rzeczywistości mielibyśmy ustrzec się wad wzroku.

Top 10 ćwiczeń na wzrok – kontrowersyjne czy w pełni uzasadnione?

Nie trzeba poświęcać wiele czasu na research, by w kilka chwil znaleźć garść porad dotyczących tego, jak zadbać o nasz wzrok. Najczęściej można spotkać się z takimi ćwiczeniami oczu:

#1 „Zaczarowany” ołówek

Jak poprawić wzrok ćwiczenia

Ćwiczenie trzeba rozpocząć od wyobrażenia sobie ołówka. Należy przyjąć wygodną pozycję, nieco się rozluźnić i w tym momencie powinna zadziałać nasza wyobraźnia, która sprawi, że przedłużeniem nosa będzie ołówek. Wyimaginowanym ołówkiem zaczynamy kreślić dowolne kształty, poruszając delikatnie głową. Dobrym pomysłem będzie np. obrysowywanie konturów widzianych przedmiotów. Najpierw obrysujmy te większe przedmioty i płynnie przechodźmy do coraz mniejszych. Kolejny krok to zamknięcie oczu i wyobrażenie sobie narysowanych przedmiotów. Następnie powoli otwieramy powieki i mrugamy. Ćwiczenie opisuje się jako te, co utrzyma w dobrej kondycji mięśnie gałki ocznej, a także poprawi widzenie detali.

#2 Ruszaj w lewo i w prawo

jak ćwiczyć wzrok w domu?

W tym ćwiczeniu należy zamknąć powieki i rozluźnić mięśnie czoła. Kolejny krok to powolne przesuwanie oczu w prawo. Jeśli tylko poczujemy napięcie mięśni gałki ocznej, przez chwilę je utrzymujemy. Czynność należy powtórzyć, przemieszczając oczy w lewą stronę. Seria ćwiczeń powinna zamknąć się w pięciu powtórzeniach. Ćwiczenia należy wykonywać bardzo powoli i dokładnie. Stosowanie tego ćwiczenia miałoby wzmocnić mięśnie gałki.

#3 Palming

Jak dbać o wzrok - ćwiczenia?

Palming oczu to, jak już wiemy, jedna z metod Batesa, ale znalazła się także na liście „See Clearly Method”. Podaje się, że odpręża wzrok i łagodzi fizyczne, emocjonalne i umysłowe napięcia.

Jak to wygląda w praktyce? By rozpocząć ćwiczenia, wystarczy siedzieć na krześle z prostym oparciem i przysunąć się  do stołu. Kark oraz plecy należy utrzymywać w jednej linii i nie wolno pochylać się do przodu. Łokcie opieramy na blacie, w razie potrzeby można pod nie podłożyć np. książki. Potem należy rozgrzać dłonie. W tym celu można pocierać dłońmi jedną o drugą. Układamy dłonie tak, jakbyśmy chcieli nabrać w nie wody i zakrywamy oczy. Istotne jest to, by palce skrzyżowały się na czole. Należy tak je ułożyć, by nie przenikało przez nie światło (możemy to skontrolować, otwierając oczy). Ręce nie mogą dotykać oczu ani uciskać nosa, powinny też być rozluźnione. Zaczynamy głęboko oddychać i zamykamy powoli powieki. Teraz czas odwołać się do swojej pamięci, by przywołać jakieś miłe wspomnienie, które będziemy odtwarzać z najmniejszymi detalami przez nie więcej niż 10 minut. Podczas wspominania powinna pojawić się czerń. Im jest głębsza, tym trening należy zaliczyć do bardziej udanych. Otwieramy powoli oczy i mrugamy, a także głęboko oddychamy.

#4 Zaciskaj mocno powieki

Zasady dbania o wzrok

Trzeba wziąć głęboki oddech i zamknąć oczy, a potem napiąć mięśnie twarzy i szyi. Następnie zacisnąć mocno szczęki i wstrzymywać oddech na kilka sekund z mocno zamkniętymi powiekami. Kolejny ruch to szybki wydech przy jednoczesnym szerokim otwarciu oczu i ust. Taką czynność warto powtórzyć trzy razy.

#5 Spójrz co jakiś czas dalej

Ćwiczenia akomodacji oka

Przy dość natężonej pracy przy komputerze, a nawet przy czytaniu książki warto oderwać wzrok co godzinę tak samo od monitora, jak i od czytania. Przez chwilę skoncentrujmy się na czymś, co znajduje się daleko od nas i po chwili na coś w zasięgu ręki. Takie ćwiczenie powtórzmy parę razy. Taka praktyka pozytywnie wpływa na ostrość widzenia. Można też nieco rozbudować ćwiczenie o większą ilość punktów, czyli przygotować sobie tzw. sztafetę wzrokową.

#6 Świetlne kąpiele

Ćwiczenia poprawiające wzrok

Jest to kolejne ćwiczenie z listy urodzonego w XIX w. Williama Batesa. By je przejść, trzeba przyjąć wygodną pozycję, ale tak, by twarz była skierowana do słońca lub innego źródła światła. Przez powieki będą przebijać się promienie, dzięki którym dojrzymy szeroką gamę barw. Po chwili takiej „kąpieli” trzeba odwrócić głowę od światła i powoli otworzyć oczy. Ćwiczenie opisywane jest jako pobudzające znajdujący się w mózgu ośrodek wzroku i wzmacniające siatkówkę.

#7 Ziewaj

Jak ćwiczyć wzrok?

Ziewanie dotlenia organizm. Nawet jeśli nie mamy ochoty ziewać na drodze naturalnej, to warto sprowokować tę czynność. Trikiem, który pozwoli porządnie ziewnąć, jest otwarcie szeroko ust i potarcie dwoma palcami obu dłoni czubka nosa. To naprawdę pomaga. Podczas ziewania oczy naturalnie się mrużą i zostają mocno nawilżone.

#8 Joga dla oczu?

Ćwiczenia wzroku

W tym ćwiczeniu trzeba się rozluźnić, siadając prosto i patrząc przed siebie. Nie porusza się przy tym głową i patrzy się jak najdalej, kierując wzrok w każdym kierunku (na skos również). Potem trzeba zatoczyć kilka okręgów w kierunku odwrotnym niż ruch wskazówek zegara. Kończymy ćwiczenia na zamknięciu oczu i kilkukrotnym mrugnięciu. Taki zestaw ćwiczeń usuwa napięcie mięśni oczu, a także wpływa na poszerzenie pola widzenia. W przypadku tego ćwiczenia ostrzega się, że nie jest odpowiednie dla osób cierpiących na jaskrę i tych, których oczy wykazują skłonność do odklejania się siatkówki.

#9 Zrób kilka min

Jak wyostrzyć wzrok?

Wydawałoby się, że minami możemy tylko rozśmieszyć dzieci, a jednak ich strojenie zalecane jest także w innym przypadku. Wystarczy zamknąć mocno powieki i wykrzywić twarz w grymasie (zmarszczenie nosa, rozciągnięcie ust w uśmiechu czy nadęcie policzków). Musimy wyraźnie poczuć, że napinają się nam mięśnie twarzy. Po zrobieniu kilku min rozluźniamy się, otwieramy oczy i kilkukrotnie mrugamy. Taki zestaw grymasów ma przynieść odprężenie zarówno mięśniom twarzy, jak i oczom.

#10 Ogniskowanie

Ogniskowanie ma wyostrzyć widzenie centralnej części obrazów. W tym celu trzeba wykonać ćwiczenie z wyciąganiem rąk przed siebie, z dłońmi zaciśniętymi w pięści i odwiedzionymi kciukami. Następnie należy skupić wzrok na obu kciukach jednocześnie, a potem na lewy kciuk, który będzie ogniskował nasze spojrzenie. Tu korzystamy ze wspominanego już „zaczarowanego” ołówka, którym obrysowujemy kciuk. Jak tylko dostroi się nam ostrość, przenosimy swój wzrok na bardziej oddalony przedmiot i powtarzamy całą procedurę.

Zobacz także: Najczęstsze choroby oczu u dorosłych

Ćwiczenia wzroku – czy naprawdę pomagają?

Ćwiczenia na wzrok

„Ćwiczenia wzroku” to niezwykle popularna fraza, która po wpisaniu w wyszukiwarkę Google wyrzuca aż około 303 000 000 wyników (stan na 17/09/2019 r.). Jednak trudno znaleźć publikacje naukowe, które potwierdzałyby skuteczność ich stosowania. Chociaż dość często korzysta się z nich,  uważając, że będą formą terapii wzroku, która rozwiąże problemy związane z zaburzeniami motoryki oka, akomodacją, wadami pola widzenia, czy nawet prezbiopią. Istnieje jednak niewiele źródeł, które potwierdzałyby pozytywny wpływ ćwiczeń na wzrok. Jedno z takich badań wykazało mierzalny efekt ćwiczeń oczu u pacjentów z problemami konwergencji . Inne badania sugerują, że ćwiczenia oczu ułatwiają poprawę widzenia stereoskopowego, a także pole widzenia po uszkodzeniu mózgu.

Warto jednak jeszcze raz zwrócić uwagę na to, że ta przestrzeń nauki ma jeszcze wiele do udowodnienia. I przed poświęceniem czasu na tego rodzaju ćwiczenia, skierujmy się lepiej do okulisty. Specjalista profesjonalnie zbada nasz wzrok i poradzi, w jaki sposób zadbać o oczy. Jeśli problemem jest starczowzroczność, to najprawdopodobniej konieczny będzie dobór odpowiednich szkieł progresywnych.

Print Friendly, PDF & Email

Polecane artykuły

Z upływem lat oko traci zdolność do akomodacji, czyli dostosowywania się do dobrego widzenia na każdą odległość. Zjawisko to można porównać do działania obiektywu aparatu fotograficznego z funkcją autofocus, który nie nastawia prawidłowej ostrości obrazu.

ZNAJDŹ SPECJALISTĘ

Skorzystaj z lokalizatora i znajdź rekomendowany salon optyczny, w którym specjalista zbada Twój wzrok i wybierze najlepsze rozwiązanie dla Twoich oczu. Sprawdź, które salony oferują Pakiet 100% Satysfakcji.

LOKALIZATOR W TRAKCIE PRZYGOTOWANIA

Ładowanie

SPRAWDŹ, CO OFERUJĄ CI PARTNERZY AKCJI

ikonka Facebook ikonka Facebook