Co jeść, aby polepszyć nasz wzrok?

Choć zdajemy sobie sprawę z tego, że dbanie o wzrok wiąże się z wizytą u okulisty, badaniami, często noszeniem dobrze dobranych okularów, to jednak nie zawsze wiemy, że na polepszenie wzroku ma także wpływ odpowiednia dieta. Właściwe odżywianie jest tym bardziej istotne, im więcej czasu spędzamy, pracując przed komputerem. Często też nie odrywamy wzroku od smartfona czy telewizora. W taki sposób nadwyrężamy nasze oczy, którym można wyraźnie pomóc poprzez odpowiednią dietę. Jakie produkty powinniśmy jeść częściej? Jakie składniki mają produkty, które szczególnie wspomagają wzrok?

Witamina A – dlaczego jest niezbędna?

Dostarczanie witaminy A do organizmu pozytywnie wpływa na nasze oczy. Natomiast niedobór tej witaminy może prowadzić np. do tzw. kurzej ślepoty, która objawia się gorszym widzeniem w słabym oświetleniu. Odpowiednio zbilansowana dieta z witaminą A wpływa na prawidłowe funkcjonowanie fotoreceptorów siatkówki oka odpowiedzialnych za widzenie w dzień i po zmroku, co zmniejsza możliwość pojawienia się „kurzej ślepoty”. Witamina redukuje także ryzyko pojawienia się zwyrodnienia plamki żółtej oka i to w bardzo znacznym stopniu.

Co powinniśmy spożywać? Przede wszystkim owoce oraz warzywa, które są bogate w beta-karoten. Prowitamina witaminy A, czyli beta-karoten, przekształca się w organizmie w witaminę A i ma właściwości, które zwalczają wolne rodniki mające zły wpływ na nasz wzrok.

Najwięcej witaminy A znajdziemy w:

  • marchwi;
  • pomidorach;
  • morelach;
  • szpinaku;
  • mango;
  • brokułach;
  • botwinie;
  • czerwonej papryce;
  • cykorii, papai;
  • dyni;
  • szczawiu.

Witamina A na wzrok

Witaminy A nie brakuje także w:

  • rybach;
  • wątróbce;
  • pełnotłustym mleku.

Tłuste ryby i oleje chronią oczy

Kwasy tłuszczowe omega-3 i -6 to pożądane przez nasze oczy składniki. Warto więc wzbogacić dietę o tłuste ryby. Łosoś, tuńczyk, śledź czy makrela to świetne propozycje, które zawierają duże ilości kwasów omega-3.

Równie cenne dla oczu są oleje roślinne, takie jak:

  • słonecznikowy;
  • sojowy;
  • lniany;
  • rzepakowy.

Także siemię lniane i orzechy włoskie zawierają ten kwas. Natomiast nienasycone kwasy tłuszczowe omega-6 również znajdziemy w olejach roślinnych (słonecznikowym, lnianym, arachidowym czy rzepakowym), ale także w pestkach dyni, wspomnianym już słoneczniku oraz w orzechach ziemnych i awokado.

Spożywanie produktów bogatych w kasy tłuszczowe omega-3 oraz -6 łagodzi objawy suchego oka, a także stanowi ochronny parasol przed takimi schorzeniami jak jaskra, ze względu na to, że nienasycone kwasy tłuszczowe obniżają ciśnienie wewnątrzgałkowe.

Oleje roślinne na wzrok

Witaminy C i E – jak wpływają na wzrok?

W naszej diecie nie powinno zabraknąć również produktów, które są bogate w witaminę C i E. Witamina C jest niezbędna w procesie fotosyntezy kolagenu, który odpowiedzialny jest za trwałość naczyń krwionośnych oka. Jeśli zabraknie nam witaminy C, istnieje niemałe prawdopodobieństwo, że dojdzie do wylewu podspojówkowego, które często kojarzymy z „pękniętym naczyńkiem”.

Witaminę C znajdziemy przede wszystkim w:

  • cytrusach;
  • kiwi;
  • ziemniakach;
  • porzeczkach;
  • winogronach.

Natomiast witamina E jest bardzo pomocna ze względu na to, że zwiększa wchłanianie beta-karotenu. To oznacza, że spożywając produkty z witaminą E, przyczyniamy się do lepszego i większego przyswajania witaminy A.

Co jeść żeby poprawić wzrok?

Witamina E w największym stężeniu występuję w:

  • nabiale;
  • mięsie;
  • orzechach;
  • brokułach;
  • soi;
  • marchwi.

Zachowujmy jednak umiar w spożywaniu witamin. Nie powinniśmy przesadzać, ze względu na to, że hiperwitaminoza jest tak samo niebezpieczna co awitaminoza.

Zobacz także: Najczęstsze choroby oczu u dorosłych

Minerały wspomagają wzrok – w czym występują?

Najistotniejszymi dla oczu minerałami są cynk, miedź, mangan i selen. Cynk ma wpływ szczególny, ze względu na to, że bierze udział w wytwarzaniu organicznego związku chemicznego, światłoczułego barwnika występującego w narządzie wzroku, czyli rodopsyny. To ten związek jest odpowiedzialny za zwiększanie działania enzymów, które redukują wolne rodniki. Selen, miedź i mangan także odgrywają istotną rolę w redukcji wolnych rodników. Miedź spełnia jeszcze jedną funkcję – utrzymuje wiązania kolagenowe, a to zwiększa trwałość naczyń krwionośnych oka.

Gdzie znajdziemy wymienione minerały? Cynk występuje w nasionach strączkowych, np. fasoli lub grochu, a także w owocach morza, kaszy gryczanej, mięsie i rybach.

By dostarczyć do organizmu selen, spożywajmy więcej:

  • kukurydzy;
  • ryb;
  • herbaty;
  • syrop klonowego;
  • orzechów.

Orzechy na wzrok

Natomiast miedź znaleźć można w:

  • kakao;
  • w nasionach słonecznika;
  • w pestkach dyni;
  • orzechach laskowych.

Antocyjany – czym są i dlaczego są ważne dla wzroku?

Poza witaminami i minerałami powinniśmy zwrócić też uwagę na inne, odgrywające ważną rolę, składniki diety. Bardzo istotne dla oczu antocyjany są naturalnymi, rozpuszczalnymi w wodzie barwnikami, które występują zarówno w owocach, jak i warzywach. Szczególnie bogate w antocyjany są jagody, winogrona, aronia, truskawki, czerwona kapusta czy wiśnie. Dlaczego antocyjany są istotne dla oczu? Chronią one naczynia krwionośne i polepszają przepływ krwi, a także pobudzają produkcję rodopsyny. Wykazują także właściwości przeciwzapalne i przeciwbakteryjne.

Równie istotne dla kondycji naszego wzroku są karotenoidy, szczególnie luteina i zeaksantyna. Redukują one ryzyko pojawienia się zaćmy oraz zwyrodnienia plamki żółtej.

Luteinę znajdziemy przede wszystkim w:

  • jarmużu;
  • kapuście włoskiej;
  • szpinaku;
  • natce pietruszki;
  • szczypiorku;
  • dyni;
  • papryce;
  • owocach (m.in. w jeżynach, malinach, porzeczkach, jagodach czy borówkach).

Zeaksantynę znajdziemy głównie w warzywach, zwłaszcza w:

  • brukselce;
  • brokułach;
  • kukurydzy;
  • pomidorach.
Print Friendly, PDF & Email

Polecane artykuły

Z upływem lat oko traci zdolność do akomodacji, czyli dostosowywania się do dobrego widzenia na każdą odległość. Zjawisko to można porównać do działania obiektywu aparatu fotograficznego z funkcją autofocus, który nie nastawia prawidłowej ostrości obrazu.

ZNAJDŹ SPECJALISTĘ

Skorzystaj z lokalizatora i znajdź rekomendowany salon optyczny, w którym specjalista zbada Twój wzrok i wybierze najlepsze rozwiązanie dla Twoich oczu. Sprawdź, które salony oferują Pakiet 100% Satysfakcji.

LOKALIZATOR W TRAKCIE PRZYGOTOWANIA

Ładowanie

SPRAWDŹ, CO OFERUJĄ CI PARTNERZY AKCJI

ikonka Facebook ikonka Facebook